Důvěra médiím - exkluzivní internetový průzkum
Nedávno zveřejněný průzkum společnosti SANEP (link: http://sanep.cz/pruzkumy/duvera-mediim-publikovano-27-2-2014/) a srovnání jeho výsledků s obdobným průzkumem realizovaným v roce 2010 ukazuje, že se poměrně dramaticky mění rozložení sil na české mediální scéně – alespoň co se důvěryhodnosti týče. Zřejmě nejzajímavějším zjištěním je, že lidé důvěřují primárně tradičním veřejnoprávním médiím, ale zároveň roste důvěryhodnost netradičních internetových zpravodajských portálů a webů.
„Nejdůvěryhodnější zpravodajské informace poskytují veřejnoprávní média, tedy Český rozhlas a Česká televize…Veřejnoprávní média pak ve srovnání s konkurenčními médii nabízejí podle názoru většinové veřejnosti nejvíce objektivní a nestranné zpravodajské pořady, články či komentáře.“
Ale zároveň:
„Velice zajímavý pohled pak na vnímání médií z pohledu jejich ovlivnitelnosti zájmovými skupinami nabízí zjištění, že nejvíce je ve zpravodajství názorově a informačně ovlivnitelná z pohledu zájmových politických a finančních skupin Česká televize, následována v těsném závěsu soukromými televizními celoplošnými stanicemi.“
Teď pozor! Možná úplně nejzajímavější fakt z výzkumu je ten, že v roce 2010 důvěřovalo informacím ČT1 88,3% respondentů, zatímco v roce 2014 je to 57,9%. To je dost značný rozdíl.
Zkusme popřemýšlet, kam se nám ztratilo celých 30,4% dříve důvěřujících diváků (respondentů) ankety. Výsledek je, vzhledem k dalším grafům výzkumu, poměrně jednoznačný. Existují pouze dvě skupiny, kam se nám mohla taková masa respondentů přesunout.
První skupinou jsou zpravodajské servery na internetu. Internetové zpravodajské servery jsou díky své rychlosti i různorodosti informací na vzestupu. Je škoda, že se výzkum nezaměřil i na fenomén nových médií, zejména sociálních sítí, z kterých stále více zejména mladých lidí čerpá většinu informací. A dá se předpokládat, že tento trend bude pokračovat.
Druhou skupinou kam se nám přelili dříve „věřící diváci“ je v celku velká skupina lidí, kteří nevěří žádnému oficiálnímu zpravodajství (cca. 13%) nebo na danou problematiku nedokážou mít žádný vlastní názor – zkrátka neví (cca. 6%). To je skoro 20% všech respondentů.
Dá se určitě říci, že se tato skupina rozšiřuje i právě díky působení internetu a nových medií, kdy není problém v získání nejrůznějších informací a pohledů na danou věc, ale právě ve schopnosti se v nich orientovat a oddělit relevantní informace od irelevantních. Vždyť na internetu lze najít cokoliv. Jak říká starý IT vtip – manželka: „prosím tě, vypni ten počítač a pojď už spát“, manžel: „miláčku, nemůžu. Na internetu se někdo mýlí…“
A právě proto hledá mnoho diváků/čtenářů určitou autoritu, někoho, kdo by jim pomohl se správně orientovat ve světě informačních technologií. Česká televize a Český rozhlas jsou, jako veřejnoprávní média, první, která by mohla (a možná i měla) plnit tuto roli. Avšak autorita nepřichází jen tak s názvem a označením „veřejnoprávní instituce“. K získání této role je potřeba mnoha věcí, které se prověří každodenní prací a praxí. Kromě samozřejmého zachycení nových progresivních trendů v oblasti nových médií mě napadají zejména tři slova:
VĚROHODNOST, PRAVDIVOST A PROFESIONALITA
To znamená profesionálně podanou veřejnoprávní službu neovlivňovanou žádnými zájmovými politickými a finančními skupinami. Zdá se vám to jako utopie? Ale to není utopie, ale nutnost. Pokud tato situace, nebo alespoň vážné míněná snaha o změnu stavu žádoucím směrem nenastane, můžeme se za pár let dostat do stavu, kdy oficiálním médiím nevěří už nikdo nebo případně jen počítačově zcela negramotný a novými technologiemi nedotčený člověk.
Neboť jak praví výzkum:
„Za poněkud znepokojující však lze označit skutečnost, že dle názoru téměř třetiny dotázaných jsou názorově a informačně ovlivnitelné z pohledu zájmových politických a finančních skupin všechna média. Za touto nedůvěrou můžeme spatřovat novodobý fenomén, kterým je získávání vlivu nad jednotlivými médii soukromými osobami z řad významných domácích kapitálových skupin či osobami, které mají vliv na vrcholnou politiku, či se jedná přímo o vrcholové politiky, kteří vlastní významná tuzemská média.“
A tady právě vidím hlavní úkol rady ČT/ČRo. Společně s managementem prosadit jasnou vizi budoucího směřování obou médií a pak nekompromisně dohlížet na jejím prosazování. Proto stejně jako v obou médiích musí i v radě pracovat především osobnosti. Klidně oficiálně zastupující politické strany (německý model) nebo delegované obecně uznávanými institucemi podle jasných pravidel. Hledejme místo obskurních jmen podivně (skrytě) spojených s různými politickými stranami především výrazné a nezávislé persony, ideálně z různých oblastí veřejného života.
Lidi, kteří si jako minulá televizní rada nenechají namluvit, že: „Záběry indisponovaného prezidenta se objevily ve všech třech hlavních zpravodajských relacích i v Událostech, komentářích. Neustálé opakování záběrů nemocného člověka v rámci ČT24 jsme považovali za porušování kodexu ČT,“ řekl Šámal s tím, že žádné jiné vysvětlení kromě toho hradního ke stavu prezidenta není a ČT si nemohla dovolit spekulace.“, ale jednoznačně konstatují, že KRÁL JE NAHÝ. Bez pravdivosti, totiž není ani důvěry.
Marek Lichtenberk
A tohle chtělo do vlády. Mediální gramotnost v praxi.
Poučení je jen jedno: „Když se nepoučíme z historie, budeme opakovat stále stejné chyby. Jako pitómiové!“
Marek Lichtenberk
Porno versus dekonsolidace. Co ohrožuje veřejnoprávní média?
V pondělí jsem navštívil veřejný seminář „Nezávislost veřejnoprávních médií v ČR“, pořádaný Stálou komisí Senátu pro sdělovací prostředky.
Marek Lichtenberk
Mediální gramotnost
Média se stala součástí našeho života, naší kultury. Od chvíle, kdy se ráno probudíme, jsme vystaveni přívalu různých obrazů a názorů nejen z televizní obrazovky, ale také z novinových titulků,
Marek Lichtenberk
Levná voda, která se nám může pěkně prodražit
Dostatek kvalitní vody patří k nezbytným životním potřebám. Jak čím dál tím více roste populace je hlavním problémem hospodaření s vodou. Dochází ke změnám vodního režimu, jak stavbou přehrad, tak znečištěním vody.
Marek Lichtenberk
Vodovody ve správě obcí – výhra nebo riziko?
Na scéně se objevila řada „nezávislých odborníků“, kteří nabízejí obcím i městům poradenství. Přesvědčují je, že když si budou vodárenskou infrastrukturu spravovat sami, všichni na tom vydělají a vodárenští vydřiduši utřou nos.
Marek Lichtenberk
Podomní advokát v Dejvicích
Před třemi týdny postihla obyvatele části pražských Dejvic nemilá situace, když jim z kohoutků vytékala kontaminovaná voda, která některým způsobila střevní potíže.
Marek Lichtenberk
Praze hrozí žaloby kvůli netransparentní regulaci hazardu
Některým městským částem hrozí soudní tahanice kvůli netransparentnímu a diskriminačnímu výběru míst pro provozování heren a kasin.
Marek Lichtenberk
Komu prospívají Dejvice?
Dejvická havárie mnohé rozladila, mnohé pobavila. Obyvatele Dejvic průjmové onemocnění jistě nepotěšilo. A ostatní Pražany, přiznejme si to, tak trochu pobavila představa snobských spoluobčanů, kteří vysedávají na toaletě.
Marek Lichtenberk
Jak se v médiích vaří z vody
Jak vtipně postřehl Tomáš Baldýnský ve svém komentáři v Lidových novinách , podle zpravodajství českých (pražských) médií by se zdálo, že Dejvice minulý týden postihla humanitární katastrofa srovnatelná se zemětřesením v Nepálu.
Marek Lichtenberk
Začíná válka o veřejnoprávní média?
V minulém týdnu proběhly hned dva útoky na veřejnoprávní média, ze kterými stál (ano, už zase to jméno) Andrej Babiš. V prvním šlo o Českou televizi, terčem druhého se stal Český rozhlas.
Marek Lichtenberk
Kdo není Charlie, je kolaborant
Ve středověku by novináři Charlie Hebdo skončili na hranici. Římskokatolické. Za karikaturu Papeže a sprostý vtip o Ježíši a Svaté trojici. Za urážku a porušení pravidel. Ve skutečnosti za ukazování jiného světa než jak ho popisuje katolická církev. Od těch dob se náš svět změnil, vliv církve v západní civilizaci upadl. Její vlastní vinou. Už neodsuzuje na hranici. Máme svobodné soudy. Existuje svoboda slova, svoboda vyznání a dokonce něco jako lidská práva. Zaplaťpánbůh.
Marek Lichtenberk
Orgasmy v Radě Českého rozhlasu
Čím déle se věnuji dění na české mediální scéně, tím více se divím, co všechno je v našem pidirybníčku možné. Pokaždé, když si říkám, že už mě nic nepřekvapí, jsem realitou vyveden z omylu. Pravidelnými „pachateli“ těchto překvapení jsou někteří členové mediálních rad a je přitom jedno, zda té televizní nebo rozhlasové. Kvůli nedávným kauzám zpravodajství z Ukrajiny a prezidentských Hovorů z Lán jsem si před časem procházel záznamy z jednání Rady Českého rozhlasu. Chtěl jsem si udělat trochu lepší představu o tom, jak funguje řešení stížností posluchačů a co (a jak) vlastně radní veřejnoprávního rádia diskutují. Mohlo by se zdát, že to je suchopárná a zdlouhavá činnost, ale opak je pravdou. To, co se člověk na jednání rady občas dozví, nemá daleko k vystoupením profesionálních bavičů.
Marek Lichtenberk
Zelená je tráva, fotbal to je hra?
Stává se z deníku Sport bulvár nebo tiskový orgán AC Sparta Praha? ČERVENÁ KARTA PRO DAMKOVOU! UDRŽOVÁNÍ ZLA! ODVOLEJTE DAMKOVOU. ROZHODČÍ A PLZEŇ: (NE) NÁPADNÁ POMOC. Toto jsou titulky, kterými se začátkem minulého týdne (zřejmě jako předehra k dnešnímu derby) červenily první stránky deníku Sport. Vypadalo to, že se stalo něco velikého a zásadního, minimálně revoluce nebo alespoň defenestrace. Pak jsem si přečetl články pod nadpisy a nestačil jsem se divit. Tady už nejde o prostý bulvár, ale o argumentaci a styl dobře známý z normalizačního Rudého Práva.
Marek Lichtenberk
MILÝ JEŽÍŠKU, POD STROMEČEK CHCI DRON!
Jak se shodli všichni odborníci diskutující během našeho kulatého stolu, českým novinářům zoufale chybí znalost kontextu. Kontextu věcí, situací i historického podhoubí současné politiky. Tato neznalost je zhusta nahrazována (a to i renomovaných tiskových agentur nebo poradců amerického prezidenta) bezmyšlenkovitým opisováním. Opisováním jednoho od druhého, ale nejčastěji z internetu.
Marek Lichtenberk
Koncesionářské poplatky: Nepopulární, ale nutná „daň“ za demokracii
Česká televize v poslední době odhalila na 200 tisíc lidí, kteří jsou takzvanými „potencionálními neplatiči“. Hlavně v internetových diskusích tato informace vyvolala tradičně bouři negativních ohlasů. Mezi nejčastější z argumentů patřilo: „Já televizi nesleduji. Nic tam nedávají. Nutí mě platit za něco, co nechci.“
Marek Lichtenberk
Stamilionová vratka DPH by ČT a ČRo mohla pomoci rozjet nové projek
Placení daně z přidané hodnoty pro veřejnoprávní média bude zřejmě minulostí. Pro Českou televizi a Český rozhlas je to dobrá zpráva. Rozhodnutí soudu ve sporu o vrácení DPH je přelomové a jeho výsledkem může být výrazná finanční injekce a posílení rozpočtů. Teď už jen půjde o to, jak peníze využít a zúročit, aby z nich měli co největší užitek diváci a posluchači. Tím, kdo asi ze soudního verdiktu nebude mít velkou radost, je vláda, protože „vratka“ může státní kase pořádně pustit žilou.
Marek Lichtenberk
Million Marihuana March – (proti)drogová politika očima ekonoma
Existuje učebnice, která způsobila převrat ve způsobu výuky vysokoškolské ekonomie. Jak píše ve vzpomínce na jejího autora Paula Heyneho nositel Nobelovy ceny za ekonomii Douglas North, dříve byly ekonomické učebnice plné formálního žargonu, modelů dokonalé a nedokonalé konkurence a jim odpovídajících grafů. Kniha Paula Heyneho Kniha EKONOMICKÝ STYL MYŠLENÍ“ je jiná: zaměřuje se na společenské problémy a na způsoby, jak je může ekonomické myšlení objasnit. Tím učinila ekonomii pro studenty konečně zajímavou. Autor navíc poznal, že sílu ekonomie lze popsat právě názvem knihy - jako styl myšlení. Ekonomický styl myšlení se stal klíčovým přínosem ekonomie k chápání našeho světa. V souvislosti s právě proběhnuvším pochodem za legalizaci konopí, mi to nedalo, abych se na (proti)drogovou politiku nepodíval z trochu jiného pohledu – očima ekonoma.
Marek Lichtenberk
Koho posadí poslanci na poslední volnou židli Rady ČRo?
Rada ČRo funguje, i když je v ní jedna židle volná. Koho na ni poslanci posadí? Těžkou otázku, koho zvolit do Rady Českého rozhlasu budou při nadcházející schůzi řešit členové Poslanecké sněmovny i odborná veřejnost. Zatímco ostře sledovanou Radu České televize se podařilo poslancům poměrně hladce dovolit na plný počet členů, v Radě Českého rozhlasu stále jedno volné místo zbývá. Uchází se o něj ředitel pražské zoologické zahrady Miroslav Bobek, evangelický farář Miloš Rejchrt a kuchař a moderátor Ivan Vodochodský.
Marek Lichtenberk
Svět "mediální reality" jako konec demokracie?
Když se mohla demokracie definovat proti jinému systému nebylo možné polemizovat o jejích výhodách a kladech. Ale co v okamžiku, když se začne srovnávat sama se sebou respektive s ideálem podle, kterého byla navržena? To je pak už zcela jiný pohled, který odhaluje veliké a zásadní problémy současných demokracií.
Marek Lichtenberk
Na koho čeká poslední volné místo v Radě ČRo?
Na koho čeká poslední volné místo v Radě ČRo? Na kuchaře, faráře či králíky z klobouku?
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 25
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1390x
představitel iniciativy za svobodná média "Slabiky.cz"