Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Důvěra médiím - exkluzivní internetový průzkum

12. 03. 2014 18:39:42
Nedávno zveřejněný průzkum společnosti SANEP a srovnání jeho výsledků s obdobným průzkumem realizovaným v roce 2010 ukazuje, že se poměrně dramaticky mění rozložení sil na české mediální scéně – alespoň co se důvěryhodnosti týče.

Nedávno zveřejněný průzkum společnosti SANEP (link: http://sanep.cz/pruzkumy/duvera-mediim-publikovano-27-2-2014/) a srovnání jeho výsledků s obdobným průzkumem realizovaným v roce 2010 ukazuje, že se poměrně dramaticky mění rozložení sil na české mediální scéně – alespoň co se důvěryhodnosti týče. Zřejmě nejzajímavějším zjištěním je, že lidé důvěřují primárně tradičním veřejnoprávním médiím, ale zároveň roste důvěryhodnost netradičních internetových zpravodajských portálů a webů.

„Nejdůvěryhodnější zpravodajské informace poskytují veřejnoprávní média, tedy Český rozhlas a Česká televize...Veřejnoprávní média pak ve srovnání s konkurenčními médii nabízejí podle názoru většinové veřejnosti nejvíce objektivní a nestranné zpravodajské pořady, články či komentáře.“

Ale zároveň:

„Velice zajímavý pohled pak na vnímání médií z pohledu jejich ovlivnitelnosti zájmovými skupinami nabízí zjištění, že nejvíce je ve zpravodajství názorově a informačně ovlivnitelná z pohledu zájmových politických a finančních skupin Česká televize, následována v těsném závěsu soukromými televizními celoplošnými stanicemi.“

Teď pozor! Možná úplně nejzajímavější fakt z výzkumu je ten, že v roce 2010 důvěřovalo informacím ČT1 88,3% respondentů, zatímco v roce 2014 je to 57,9%. To je dost značný rozdíl.

Zkusme popřemýšlet, kam se nám ztratilo celých 30,4% dříve důvěřujících diváků (respondentů) ankety. Výsledek je, vzhledem k dalším grafům výzkumu, poměrně jednoznačný. Existují pouze dvě skupiny, kam se nám mohla taková masa respondentů přesunout.

První skupinou jsou zpravodajské servery na internetu. Internetové zpravodajské servery jsou díky své rychlosti i různorodosti informací na vzestupu. Je škoda, že se výzkum nezaměřil i na fenomén nových médií, zejména sociálních sítí, z kterých stále více zejména mladých lidí čerpá většinu informací. A dá se předpokládat, že tento trend bude pokračovat.

Druhou skupinou kam se nám přelili dříve „věřící diváci“ je v celku velká skupina lidí, kteří nevěří žádnému oficiálnímu zpravodajství (cca. 13%) nebo na danou problematiku nedokážou mít žádný vlastní názor – zkrátka neví (cca. 6%). To je skoro 20% všech respondentů.

Dá se určitě říci, že se tato skupina rozšiřuje i právě díky působení internetu a nových medií, kdy není problém v získání nejrůznějších informací a pohledů na danou věc, ale právě ve schopnosti se v nich orientovat a oddělit relevantní informace od irelevantních. Vždyť na internetu lze najít cokoliv. Jak říká starý IT vtip – manželka: „prosím tě, vypni ten počítač a pojď už spát“, manžel: „miláčku, nemůžu. Na internetu se někdo mýlí...“

A právě proto hledá mnoho diváků/čtenářů určitou autoritu, někoho, kdo by jim pomohl se správně orientovat ve světě informačních technologií. Česká televize a Český rozhlas jsou, jako veřejnoprávní média, první, která by mohla (a možná i měla) plnit tuto roli. Avšak autorita nepřichází jen tak s názvem a označením „veřejnoprávní instituce“. K získání této role je potřeba mnoha věcí, které se prověří každodenní prací a praxí. Kromě samozřejmého zachycení nových progresivních trendů v oblasti nových médií mě napadají zejména tři slova:

VĚROHODNOST, PRAVDIVOST A PROFESIONALITA

To znamená profesionálně podanou veřejnoprávní službu neovlivňovanou žádnými zájmovými politickými a finančními skupinami. Zdá se vám to jako utopie? Ale to není utopie, ale nutnost. Pokud tato situace, nebo alespoň vážné míněná snaha o změnu stavu žádoucím směrem nenastane, můžeme se za pár let dostat do stavu, kdy oficiálním médiím nevěří už nikdo nebo případně jen počítačově zcela negramotný a novými technologiemi nedotčený člověk.

Neboť jak praví výzkum:

„Za poněkud znepokojující však lze označit skutečnost, že dle názoru téměř třetiny dotázaných jsou názorově a informačně ovlivnitelné z pohledu zájmových politických a finančních skupin všechna média. Za touto nedůvěrou můžeme spatřovat novodobý fenomén, kterým je získávání vlivu nad jednotlivými médii soukromými osobami z řad významných domácích kapitálových skupin či osobami, které mají vliv na vrcholnou politiku, či se jedná přímo o vrcholové politiky, kteří vlastní významná tuzemská média.“

A tady právě vidím hlavní úkol rady ČT/ČRo. Společně s managementem prosadit jasnou vizi budoucího směřování obou médií a pak nekompromisně dohlížet na jejím prosazování. Proto stejně jako v obou médiích musí i v radě pracovat především osobnosti. Klidně oficiálně zastupující politické strany (německý model) nebo delegované obecně uznávanými institucemi podle jasných pravidel. Hledejme místo obskurních jmen podivně (skrytě) spojených s různými politickými stranami především výrazné a nezávislé persony, ideálně z různých oblastí veřejného života.

Lidi, kteří si jako minulá televizní rada nenechají namluvit, že: „Záběry indisponovaného prezidenta se objevily ve všech třech hlavních zpravodajských relacích i v Událostech, komentářích. Neustálé opakování záběrů nemocného člověka v rámci ČT24 jsme považovali za porušování kodexu ČT,“ řekl Šámal s tím, že žádné jiné vysvětlení kromě toho hradního ke stavu prezidenta není a ČT si nemohla dovolit spekulace.“, ale jednoznačně konstatují, že KRÁL JE NAHÝ. Bez pravdivosti, totiž není ani důvěry.

Autor: Marek Lichtenberk | středa 12.3.2014 18:39 | karma článku: 8.96 | přečteno: 526x


Další články blogera

Marek Lichtenberk

Levná voda, která se nám může pěkně prodražit

Dostatek kvalitní vody patří k nezbytným životním potřebám. Jak čím dál tím více roste populace je hlavním problémem hospodaření s vodou. Dochází ke změnám vodního režimu, jak stavbou přehrad, tak znečištěním vody.

18.8.2016 v 2:42 | Karma článku: 18.09 | Přečteno: 2236 | Diskuse

Marek Lichtenberk

Vodovody ve správě obcí – výhra nebo riziko?

Na scéně se objevila řada „nezávislých odborníků“, kteří nabízejí obcím i městům poradenství. Přesvědčují je, že když si budou vodárenskou infrastrukturu spravovat sami, všichni na tom vydělají a vodárenští vydřiduši utřou nos.

20.4.2016 v 9:21 | Karma článku: 11.36 | Přečteno: 560 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Andrea Kubešová

Jak se Nepoučitelná blogování nevzdala

Co si budeme vykládat, my, děti let devadesátých, jsme si na těch internetech frčely už od útlýho věku. Konkrétně já si svůj první blog založila už v roce 2006 a pečlivě se mu věnovala.

15.8.2018 v 21:59 | Karma článku: 6.29 | Přečteno: 216 | Diskuse

Terezie Čerbáková

Až dojde šťáva

Až dojde elektřina, až dojde ta všedávající šťáva, budu zarostlá jak mamut. Pohled na pinzetu bude depresivní. Depilátor nebude mít šťávu. Budu čekat, až ráno vyjde slunce, abych si nevypíchla řasenkou oko.

15.8.2018 v 20:38 | Karma článku: 6.90 | Přečteno: 176 | Diskuse

Jan Pražák

Je opravdu výhodnější být mužem než ženou?

Některé ženy se často a rády ohánějí tvrzením, jak to mají proti nám chlapům v životě těžké. Nevěřím tomu a jako důkaz přináším pár srovnání z mužského a ženského života.

15.8.2018 v 20:03 | Karma článku: 16.88 | Přečteno: 420 | Diskuse

Václav Poddaný

Peníze až na prvním místě

Toto je jen krátké zamyšlení k trágedii v Janově, která si vyžádala již desítky obětí a stále jsou další lidé pohřešováni.

15.8.2018 v 15:29 | Karma článku: 12.19 | Přečteno: 308 | Diskuse

Ladislav Jakl

Párování: homo, nebo hetero?

Na párování může být hodně názorů. Ale v zásadě se všechny tyto názory dělí do dvou skupin: je lepší homopárování, nebo heteropárování?

15.8.2018 v 14:03 | Karma článku: 24.81 | Přečteno: 978 | Diskuse
Počet článků 22 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 693
Marek Lichtenberk představitel iniciativy za svobodná média "Slabiky.cz"




Najdete na iDNES.cz