Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

MEDIÁLNÍ GRAMOTNOST

Motto: „Mladí lidé musí být připraveni pro život ve světě mocných obrazů, slov a zvuků.“ Média se stala součástí našeho života, naší kultury. . Od chvíle, kdy se ráno probudíme, jsme vystaveni přívalu různých obrazů a názorů

nejen z televizní obrazovky, ale také z novinových titulků, barevných stránek časopisů, filmů, webových stránek, fotografií, video-her, billboardů, sociálních médií aj. Všechny tyto formy „mediální konstrukce“ reality nás oslovují, vstupují do našeho vědomí, naplňují naše sociální, psychické a kulturní potřeby.

     Zůstávají však i nadále pouhými výtvory profesionálních mediálních pracovníků, symbolickou abstrakcí reality, využívající všemožných prostředků k získání divácké pozornosti - k získání spotřebitele. Nabízejí informativně atraktivní obsahy, vymodelované podle vkusu masového diváka. Formují globální kulturu, potírají individuální i národní rozdíly v interpretaci událostí, idejí, kulturních hodnot atd.

     Člověk - spotřebitel - je neustále každodenně vystavován tlaku mediálních obrazů, slov a zvuků, jejichž prostřednictvím získává možnost podílet se na životě společnosti jako „skutečně informovaný“ občan. Aby však jako takový mohl skutečně existovat, musí znát, rozumět a chápat všechny možné formy mediálních sdělení z hlediska jejich záměru, hodnoty a možnosti interpretace. Musí ovládat kritický přístup k mediálním sdělením, mít schopnost vybírat, vážit a rozumět různě zakódovaným obsahům sdělení. Musí být mediálně gramotný - být schopný rozlišovat a správně interpretovat významy tisíců verbálních a vizuálních symbolů, kterých média při produkci svých sdělení využívají.

     Co však je mediální gramotnost?

Nejčastěji citovaná definice mediální gramotnosti v Česku je od prof. Jana Jiráka: „Tento pojem by měl sdružovat základní schopnosti – vyhledávání informací, vyhledávání obsahů, porozumění všech jejich významů, schopnosti sdělení analyzovat a porovnávat s dosavadními zkušenostmi, schopnost kriticky hodnotit.“

Hodnocení médií je schopnost prohlédnout a hodnotit média, jejich strukturu, tvorbu a účinky a umět k tomu zaujmout vlastní postoj. Kritický pohled ovšem neznemožňuje média reálně konzumovat a nechat se jimi například bavit. Je to spíše předpoklad uvědomělého zacházení s médii, jejich vědomého výběru nebo odmítnutí. Zde je patrné jasné poselství, že jakási mediální abstinence není vhodným způsobem ochrany proti případným negativním účinkům médií.

„Mediální gramotnost se týká dovedností, znalostí a porozumění, které spotřebitelům umožňují efektivní a bezpečné využívání médií. Mediálně gramotní lidé by měli být schopni provádět informovanou volbu, chápat povahu obsahu a služeb a být schopni využívat celé šíře příležitostí, které nabízejí nové komunikační technologie. Měli by být schopni lépe chránit sebe a své rodiny před škodlivým nebo urážlivým obsahem. Proto je třeba rozvoj mediální gramotnosti ve všech oblastech společnosti podporovat a pečlivě sledovat její pokrok.“

Takto mediální gramotnost vymezuje směrnice č. 2010/13/EU o Audiovizuálních mediálních službách.

       To jsou ukázky z připravovaného projektu na podporu mediální gramotnosti, který připravují SLABIKY.CZ společně se svými partnery.

Vycházíme z toho, že mediální gramotnost není jen otázkou žurnalistiky (i novinář může být mediálně negramotný J), neboť nutně vyžaduje znalost celkového „kontextu“. Kontext vyžaduje znalost a orientaci v následujících oblastech:

  • ekonomický styl myšlení a finanční gramotnost (ekonomie a finance)
  • znalost historických a politických souvislostí (historie a politologie)
  • práce s informací v době internetu (žurnalistika a nová média)
  • znalost mediálního prostředí (současnost i historie jednotlivých médií a jejich financování)

Nejsilnějšími nástroji pro zvýšení mediální gramotnosti jsou média sama a systematická výchova.

       Proto jsme projekt založili na dvou větvích – prvním jsou školy. Kde by se měla mediální gramotnost začít vyučovat (uvažujeme i o návaznosti na projekt finanční gramotnosti) na středních školách, přičemž hlavní vývoj a výzkum (včetně zapojení studentů jako lektorů) by probíhal na půdě vysokých škol.  

       Druhou větví jsou samotná média. Velmi rychlého zvýšení mediální gramotnosti zvolené cílové skupiny lze dosáhnout vytvořením a šířením mediálních produktů (pořadů, článků), které se budou zabývat tématem, odhalovat zákonitosti a předkládat odpovědi na aktuální otázky. Jednou z inspirací je již připravený projekt (Mgr. Soňa Valentová, Ing. Leoš Kopecký), který byl částečně realizován v ČRo. Projekt proto může být velmi rychle aktualizován a upraven pro cílovou skupinu, kterou chceme prioritně zasáhnout – tj. mladí lidé (12-25 let).

      Úloha veřejnoprávních médií v projektu.

Veřejnoprávní médium je už svým zaměřením jedním z mála médií, které se věnuje vzdělávání a kultivaci veřejného života. Má navíc dostatečnou „sílu“ a sledovanost, aby si mohlo dovolit otevřít i kontroverzní nebo mediálně nepopulární témata, pokud jsou potřebná pro společnost. Není závislé na komerčním vysílání a má dostatek vysílacího prostoru pro libovolnou cílovou skupinu s navštěvovaným webem a dalšími moderními médii. Projekt by navíc mělo přinést médium, které se samo chová v souladu s principy mediální gramotnosti a nevyužívá negativní metody, na které mediální gramotnost upozorňuje. 

Projekt mediální gramotnosti nepodporuje žádnou politickou stranu ani komerční partnery.

 

                                                                         za SLABIKY.CZ

Marek Lichtenberk

Autor: Marek Lichtenberk | pátek 15.3.2019 17:09 | karma článku: 0 | přečteno: 60x
  • Další články autora

Marek Lichtenberk

A tohle chtělo do vlády. Mediální gramotnost v praxi.

Poučení je jen jedno: „Když se nepoučíme z historie, budeme opakovat stále stejné chyby. Jako pitómiové!“

1.7.2019 v 14:29 | Karma: 40,66 | Přečteno: 18521x | Diskuse| Média

Marek Lichtenberk

Porno versus dekonsolidace. Co ohrožuje veřejnoprávní média?

V pondělí jsem navštívil veřejný seminář „Nezávislost veřejnoprávních médií v ČR“, pořádaný Stálou komisí Senátu pro sdělovací prostředky.

16.4.2019 v 10:27 | Karma: 9,02 | Přečteno: 523x | Diskuse| Média

Marek Lichtenberk

Mediální gramotnost

Média se stala součástí našeho života, naší kultury. Od chvíle, kdy se ráno probudíme, jsme vystaveni přívalu různých obrazů a názorů nejen z televizní obrazovky, ale také z novinových titulků,

26.3.2019 v 14:28 | Karma: 7,42 | Přečteno: 200x | Diskuse| Média

Marek Lichtenberk

Levná voda, která se nám může pěkně prodražit

Dostatek kvalitní vody patří k nezbytným životním potřebám. Jak čím dál tím více roste populace je hlavním problémem hospodaření s vodou. Dochází ke změnám vodního režimu, jak stavbou přehrad, tak znečištěním vody.

18.8.2016 v 2:42 | Karma: 18,54 | Přečteno: 2259x | Diskuse| Ekonomika

Marek Lichtenberk

Vodovody ve správě obcí – výhra nebo riziko?

Na scéně se objevila řada „nezávislých odborníků“, kteří nabízejí obcím i městům poradenství. Přesvědčují je, že když si budou vodárenskou infrastrukturu spravovat sami, všichni na tom vydělají a vodárenští vydřiduši utřou nos.

20.4.2016 v 9:21 | Karma: 12,05 | Přečteno: 569x | Diskuse| Občanské aktivity

Marek Lichtenberk

Podomní advokát v Dejvicích

Před třemi týdny postihla obyvatele části pražských Dejvic nemilá situace, když jim z kohoutků vytékala kontaminovaná voda, která některým způsobila střevní potíže.

19.6.2015 v 18:13 | Karma: 10,10 | Přečteno: 548x | Diskuse| Ostatní

Marek Lichtenberk

Praze hrozí žaloby kvůli netransparentní regulaci hazardu

Některým městským částem hrozí soudní tahanice kvůli netransparentnímu a diskriminačnímu výběru míst pro provozování heren a kasin.

17.6.2015 v 11:15 | Karma: 6,35 | Přečteno: 535x | Diskuse| Ostatní

Marek Lichtenberk

Komu prospívají Dejvice?

Dejvická havárie mnohé rozladila, mnohé pobavila. Obyvatele Dejvic průjmové onemocnění jistě nepotěšilo. A ostatní Pražany, přiznejme si to, tak trochu pobavila představa snobských spoluobčanů, kteří vysedávají na toaletě.

12.6.2015 v 13:13 | Karma: 7,30 | Přečteno: 253x | Diskuse| Ostatní

Marek Lichtenberk

Jak se v médiích vaří z vody

Jak vtipně postřehl Tomáš Baldýnský ve svém komentáři v Lidových novinách , podle zpravodajství českých (pražských) médií by se zdálo, že Dejvice minulý týden postihla humanitární katastrofa srovnatelná se zemětřesením v Nepálu.

4.6.2015 v 22:41 | Karma: 27,04 | Přečteno: 1353x | Diskuse| Ostatní

Marek Lichtenberk

Začíná válka o veřejnoprávní média?

V minulém týdnu proběhly hned dva útoky na veřejnoprávní média, ze kterými stál (ano, už zase to jméno) Andrej Babiš. V prvním šlo o Českou televizi, terčem druhého se stal Český rozhlas.

23.3.2015 v 17:09 | Karma: 15,04 | Přečteno: 484x | Diskuse| Ostatní

Marek Lichtenberk

Kdo není Charlie, je kolaborant

Ve středověku by novináři Charlie Hebdo skončili na hranici. Římskokatolické. Za karikaturu Papeže a sprostý vtip o Ježíši a Svaté trojici. Za urážku a porušení pravidel. Ve skutečnosti za ukazování jiného světa než jak ho popisuje katolická církev. Od těch dob se náš svět změnil, vliv církve v západní civilizaci upadl. Její vlastní vinou. Už neodsuzuje na hranici. Máme svobodné soudy. Existuje svoboda slova, svoboda vyznání a dokonce něco jako lidská práva. Zaplaťpánbůh.

28.1.2015 v 17:34 | Karma: 13,41 | Přečteno: 758x | Diskuse| Ostatní

Marek Lichtenberk

Orgasmy v Radě Českého rozhlasu

Čím déle se věnuji dění na české mediální scéně, tím více se divím, co všechno je v našem pidirybníčku možné. Pokaždé, když si říkám, že už mě nic nepřekvapí, jsem realitou vyveden z omylu. Pravidelnými „pachateli“ těchto překvapení jsou někteří členové mediálních rad a je přitom jedno, zda té televizní nebo rozhlasové. Kvůli nedávným kauzám zpravodajství z Ukrajiny a prezidentských Hovorů z Lán jsem si před časem procházel záznamy z jednání Rady Českého rozhlasu. Chtěl jsem si udělat trochu lepší představu o tom, jak funguje řešení stížností posluchačů a co (a jak) vlastně radní veřejnoprávního rádia diskutují. Mohlo by se zdát, že to je suchopárná a zdlouhavá činnost, ale opak je pravdou. To, co se člověk na jednání rady občas dozví, nemá daleko k vystoupením profesionálních bavičů.

23.1.2015 v 9:17 | Karma: 16,47 | Přečteno: 1028x | Diskuse| Ostatní

Marek Lichtenberk

Zelená je tráva, fotbal to je hra?

Stává se z deníku Sport bulvár nebo tiskový orgán AC Sparta Praha? ČERVENÁ KARTA PRO DAMKOVOU! UDRŽOVÁNÍ ZLA! ODVOLEJTE DAMKOVOU. ROZHODČÍ A PLZEŇ: (NE) NÁPADNÁ POMOC. Toto jsou titulky, kterými se začátkem minulého týdne (zřejmě jako předehra k dnešnímu derby) červenily první stránky deníku Sport. Vypadalo to, že se stalo něco velikého a zásadního, minimálně revoluce nebo alespoň defenestrace. Pak jsem si přečetl články pod nadpisy a nestačil jsem se divit. Tady už nejde o prostý bulvár, ale o argumentaci a styl dobře známý z normalizačního Rudého Práva.

1.11.2014 v 15:45 | Karma: 10,63 | Přečteno: 304x | Diskuse| Ostatní

Marek Lichtenberk

MILÝ JEŽÍŠKU, POD STROMEČEK CHCI DRON!

Jak se shodli všichni odborníci diskutující během našeho kulatého stolu, českým novinářům zoufale chybí znalost kontextu. Kontextu věcí, situací i historického podhoubí současné politiky. Tato neznalost je zhusta nahrazována (a to i renomovaných tiskových agentur nebo poradců amerického prezidenta) bezmyšlenkovitým opisováním. Opisováním jednoho od druhého, ale nejčastěji z internetu.

16.10.2014 v 18:45 | Karma: 8,32 | Přečteno: 558x | Diskuse| Ostatní

Marek Lichtenberk

Koncesionářské poplatky: Nepopulární, ale nutná „daň“ za demokracii

Česká televize v poslední době odhalila na 200 tisíc lidí, kteří jsou takzvanými „potencionálními neplatiči“. Hlavně v internetových diskusích tato informace vyvolala tradičně bouři negativních ohlasů. Mezi nejčastější z argumentů patřilo: „Já televizi nesleduji. Nic tam nedávají. Nutí mě platit za něco, co nechci.“

7.8.2014 v 0:59 | Karma: 8,26 | Přečteno: 985x | Diskuse| Ostatní

Marek Lichtenberk

Stamilionová vratka DPH by ČT a ČRo mohla pomoci rozjet nové projek

Placení daně z přidané hodnoty pro veřejnoprávní média bude zřejmě minulostí. Pro Českou televizi a Český rozhlas je to dobrá zpráva. Rozhodnutí soudu ve sporu o vrácení DPH je přelomové a jeho výsledkem může být výrazná finanční injekce a posílení rozpočtů. Teď už jen půjde o to, jak peníze využít a zúročit, aby z nich měli co největší užitek diváci a posluchači. Tím, kdo asi ze soudního verdiktu nebude mít velkou radost, je vláda, protože „vratka“ může státní kase pořádně pustit žilou.

24.7.2014 v 0:11 | Karma: 5,48 | Přečteno: 300x | Diskuse| Ostatní

Marek Lichtenberk

Million Marihuana March – (proti)drogová politika očima ekonoma

Existuje učebnice, která způsobila převrat ve způsobu výuky vysokoškolské ekonomie. Jak píše ve vzpomínce na jejího autora Paula Heyneho nositel Nobelovy ceny za ekonomii Douglas North, dříve byly ekonomické učebnice plné formálního žargonu, modelů dokonalé a nedokonalé konkurence a jim odpovídajících grafů. Kniha Paula Heyneho Kniha EKONOMICKÝ STYL MYŠLENÍ“ je jiná: zaměřuje se na společenské problémy a na způsoby, jak je může ekonomické myšlení objasnit. Tím učinila ekonomii pro studenty konečně zajímavou. Autor navíc poznal, že sílu ekonomie lze popsat právě názvem knihy - jako styl myšlení. Ekonomický styl myšlení se stal klíčovým přínosem ekonomie k chápání našeho světa. V souvislosti s právě proběhnuvším pochodem za legalizaci konopí, mi to nedalo, abych se na (proti)drogovou politiku nepodíval z trochu jiného pohledu – očima ekonoma.

13.5.2014 v 17:39 | Karma: 14,45 | Přečteno: 1180x | Diskuse| Ostatní

Marek Lichtenberk

Koho posadí poslanci na poslední volnou židli Rady ČRo?

Rada ČRo funguje, i když je v ní jedna židle volná. Koho na ni poslanci posadí? Těžkou otázku, koho zvolit do Rady Českého rozhlasu budou při nadcházející schůzi řešit členové Poslanecké sněmovny i odborná veřejnost. Zatímco ostře sledovanou Radu České televize se podařilo poslancům poměrně hladce dovolit na plný počet členů, v Radě Českého rozhlasu stále jedno volné místo zbývá. Uchází se o něj ředitel pražské zoologické zahrady Miroslav Bobek, evangelický farář Miloš Rejchrt a kuchař a moderátor Ivan Vodochodský.

13.5.2014 v 16:21 | Karma: 4,75 | Přečteno: 159x | Diskuse| Ostatní

Marek Lichtenberk

Svět "mediální reality" jako konec demokracie?

Když se mohla demokracie definovat proti jinému systému nebylo možné polemizovat o jejích výhodách a kladech. Ale co v okamžiku, když se začne srovnávat sama se sebou respektive s ideálem podle, kterého byla navržena? To je pak už zcela jiný pohled, který odhaluje veliké a zásadní problémy současných demokracií.

5.5.2014 v 15:55 | Karma: 12,42 | Přečteno: 408x | Diskuse| Ostatní

Marek Lichtenberk

Na koho čeká poslední volné místo v Radě ČRo?

Na koho čeká poslední volné místo v Radě ČRo? Na kuchaře, faráře či králíky z klobouku?

28.4.2014 v 15:20 | Karma: 7,25 | Přečteno: 260x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 25
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1390x
Marek Lichtenberk
představitel iniciativy za svobodná média "Slabiky.cz"

Seznam rubrik